Ahad, Mac 26, 2006

Oleh Saidatul Amani, Saadon Aksah dan Wan Nordin

KUALA LUMPUR, 26 Mac (Hrkh) - Bendahari PAS Pusat, Dr Hatta Ramli bersama dua anaknya antara yang ditahan dalam perhimpunan aman membantah kenaikan harga minyak yang dihadiri 2000 peserta di hadapan Menara Berkembar Petronas (KLCC) sebentar tadi.

Dua anak perempuan Dr Hatta, Amirah 9, dan Atiqah 17,  yang menyertai demonstrasi itu turut ditahan ketika hendak bersurai hadapan jalan bertentangan KLCC setelah memulakan semula demosnstrasi di kawasan berkenaan.

Lebih malang lagi seorang Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP), Aiman Athirah Al Jundi turut menjadi mangsa kerakusan polis menahan peserta demonstrasi setelah terdahulu sebelum itu peserta disembur dengan air 'water canon'.

Lain yang ditahan ialah aktivis Parti KeADILan Rakyat (PKR), Omar Tan Abdullah, aktivis Universiti Bangsar Utama (UBU), Fiqtrey Al Hakimi; Pemuda PAS Pandan, Kamal Mohammad; Hariss Ibrahim, Salmah Abdul Rashid, Azmi Ali;Mohd Zai Mustaffa, Khairul Anwar Mohammad Khusairi, Yusoff Ahmad, Hamid Bahrawi, Sanussi Saidin, Rosli Yusoff, Zulkarnain Khalid, Faizal Ahmad, Mohd Salihin Johari dan Mohd Asril Nasruddin. 

Image
Dr Hatta dan dua anaknya dibawa polis ke balai selepas ditahan di perkarangan KLCC.
Setakat berita ini ditulis semua yang ditahan kini berada di Balai Polis Pudu dan belum dibebaskan.

Perhimpunan yang bermula jam 10.00 pagi tadi dianjur oleh Kengres Kesatuan Sekerja Nasional (MTUC) dengan kerjasama PAS, PKR, DAP, Suarama dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan yang lain.

Antara pimpinan yang hadir ialah, Naib Presiden PAS, Mohammad Sabu; Presiden MTUC, Syed Syahir Syed Mohammud; Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayob; Ketua Penerangan PKR; Tian Chua dan beberapa aktivis rakyat.

Anjuran MTUC

Perhimpunan Bersama Keluarga hari ini pada asalnya dianjurkan oleh MTUC . Bagaimanapun pihak lain yang juga menentang kenaikan harga minyak ini menyertai perhimpunan MTUC itu.

Antaranya Gabungan Protes Kenaikan Harga Minyak (Protes) yang ditubuhkan oleh parti pembangkang dan NGO tempatan.

"Kami menganjurkan perhimpunan untuk memberikan penerangan tentang kandungan memorandum yang hendak dihantar MTUC kepada Perdana Menteri di Bangunan Parlimen esok," kata Syed Shahir, Presiden MTUC kepada Harakahdaily sebelum ini.

MTUC tidak bersetuju dengan kenaikan ini kerana golongan pekerja yang paling terasa akibatnya ekoran kenaikan harga minyak ini, kata beliau.

Lagipun, katanya, ada cara lain yang boleh diambil oleh kerajaan untuk menangani kenaikan harga minyak dunia sebagaimana cadangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir.

0 Comments:

Post a Comment